kryfoi saboteur diaitias
Wellbeing

Δίαιτα: Ποιοι είναι οι κρυφοί σαμποτέρ σου;

Σήμερα, στο σημερινό άρθρο θα σου παρουσιάσω 4 τρόπους που ενδεχομένως κρυφά σαμποτάρεις τη δίαιτα…και δεν έχουν σχέση με θερμίδες και μεταβολισμό!

Αν διάβασες το άρθρο “Υπάρχουν σαμποτέρ στη δίαιτα;” και σου άρεσε, τότε συνέχισε να διαβάζεις το άρθρο αυτό!

Αναρωτήθηκες ποτέ:

  • Πόσες φορές σου έχει τύχει να δημιουργείς δικαιολογίες για κάτι που θέλεις να κάνεις;
  • Πόσες φορές σου έχει τύχει να δυσκολεύεσαι να αλλάξεις τις διατροφικές συνήθειες που έχεις;
  • Και πώς όλα αυτά μπορεί να αποτελούν κρυφοί τρόποι να σαμποτάρεις τη δίαιτα;

Πώς οι δικαιολογίες προς τον εαυτό μου δρουν στη δίαιτα;

Οι άνθρωποι από την φύση μας έχουμε την τάση, όταν κάτι μας δυσκολεύει ή δεν μας αρέσει, με τη δημιουργικότητα που μας διακατέχει, να βρίσκουμε διάφορες δικαιολογίες για να το αποφύγουμε.

Έτσι, λοιπόν σε αυτό το σημείο θα ήθελα να σου συστήσω ένα σαμποτέρ που σίγουρα όλοι γνωρίζουμε πολύ καλά. Είναι ουσιαστικά οι δικαιολογίες που λέμε στον ίδιο μας τον εαυτό, όσο και στους άλλους. Σου είναι γνώριμος;

Και αν γνωρίζεις να λες δικαιολογίες για να σε προστατεύσεις, τότε πολύ καλά κάνεις.

Όμως, τι γίνεται όταν αυτές οι δικαιολογίες προς τον εαυτό σου αυτή τη φορά σαμποτάρουν τη μείωση του βάρους σου και της ευεξία που ενδεχομένως, θέλεις πια να αισθάνεσαι στην καθημερινότητά σου;

Πότε δημιουργούνται οι δικαιολογίες;

Στην πραγματικότητα, φτάνουμε σε σημείο να λέμε δικαιολογίες στον εαυτό μας, να είμαστε λιγότερο ειλικρινής στο τι τελικά θέλουμε και εν τέλει, κοροϊδεύουμε εμάς, μόνο και μόνο για να νιώσουμε παροδικά ευχαρίστηση. Έτσι δεν είναι;

dikaiologies i apotelesmata

Για παράδειγμα, ας υποθέσουμε ότι έχεις θέσει στόχο να μειώσεις το βάρος σου κατά 5 κιλά μέσα σε 3 μήνες, με τη συμβολή φυσικά ενός διατροφολόγου με άδεια ασκήσεως επαγγέλματος. Όταν κάνεις, λοιπόν μία «παρασπονδία» που μπορεί να αντιστοιχεί σε κάποιο γεύμα ή τρόφιμο που ενδεχομένως, δεν ήταν στο πρόγραμμα διατροφής σου, μετά πώς το διαχειρίζεσαι;

Αρχίζεις, και βρίσκεις διάφορες δικαιολογίες, όπως του τύπου «φταίνε οι φίλοι μου που παρήγγειλαν», «δεν γίνεται να δω ταινία χωρίς ποπ κορν» κλπ.; Σίγουρα, μπορώ να σου δώσω πολλά παραδείγματα και να γεμίσει η λίστα με δικαιολογίες σε κάθε περίπτωση.

Όπως καταλαβαίνεις, όμως τις δικαιολογίες αυτές, τις δημιουργείς εσύ για εσένα.

Θυμήσου ότι ο στόχος που έχεις – όπως αυτός που αξιοποιήσαμε στο παράδειγμα – αρχίζει και ξεκινάει σε εσένα.

no more excuses

Πώς να διώξεις τις δικαιολογίες;

Αξίζει, λοιπόν να σκεφτείς σε αυτό το σημείο:

  • Πώς τελικά οι δικαιολογίες θα σε βοηθήσουν στο στόχο σου;
  • Μήπως τελικά σαμποτάρεις τη δίαιτα που κάνεις;
  • Πώς τελικά οι δικαιολογίες αυτές μπορούν να αναβάλλουν το στόχο σου;

Και ναι, και εδώ βλέπουμε ότι ο σαμποτέρ δικαιολογία μπορεί να συνδέεται με την αναβλητικότητα που έχω αναφέρει σε ένα προηγούμενο άρθρο για κάποιους ακόμα σαμποτέρ της δίαιτας.

Ένα βασικό κομμάτι σε οποιοδήποτε στόχο (και εδώ σου μιλάω και ως NLP Wellbeing Coach) είναι αυτό που λέμε η ανάληψη της ευθύνης του ίδιου μας του εαυτού σχετικά με το στόχο.

Είναι σημαντικό να αναγνωρίσεις ότι μπορούν να υπάρχουν και τέτοιες στιγμές στη διατροφή σου και να δεις τι έχεις να μάθεις μέσα από τις δικαιολογίες που δημιουργείς και σαμποτάρεις τη δίαιτα.

Πώς η συνήθεια μπορεί να σαμποτάρει τη δίαιτα;

Η συνήθεια λοιπόν, αποτελεί άλλον έναν κλασικό σαμποτέρ στη δίαιτα. Κι αν αναρωτιέσαι «Μα, καλά…Η ισορροπημένη διατροφή δεν πρέπει να γίνει συνήθεια;», θα σου απαντήσω:

Το μόνο σταθερό στη ζωή μας είναι η αλλαγή! Έτσι, ακριβώς ισχύει και στη διατροφή μας!

Πώς δημιουργείται η συνήθεια;

Όλοι μας έχουμε πράγματα που κάνουμε κάθε μέρα και είναι πλέον η συνήθειά μας. Συνήθως, είναι συνήθειες που κάνουμε μέσα στην καθημερινότητα μας, πλέον αβίαστα, χωρίς ιδιαίτερη σκέψη και γίνονται αυτοματοποιημένα.

Αυτό από μόνο του σημαίνει ότι δεν μπαίνουμε στην διαδικασία να σκεφτούμε αν είναι κάτι που πραγματικά χρειαζόμαστε μέσα στην καθημερινότητά μας ή αν είναι κάτι που μας κάνει καλό και μας ωφελεί.

driving

Για παράδειγμα, αν οδηγάς, θυμήσου στην αρχή που ξεκίνησες να μαθαίνεις. Κάθε φορά που έβλεπες το κόκκινο φανάρι, σκεφτόσουν να πατήσεις το φρένο, συμπλέκτη κλπ. Πλέον, μετά από τόσες φορές που το είδες και έκανες, είμαι σίγουρη ότι δεν το σκέφτεσαι. Απλά γίνεται αυτόματα.

Έτσι, ακριβώς ισχύει και στη διατροφή μας!

Οι διατροφικές συνήθειες που έχεις είναι αποτέλεσμα πολλών επαναλήψεων.

Και αυτό, γιατί ο εγκέφαλος ως ένας εξαιρετικός υπολογιστής, λειτουργεί με αυτό που θα του δώσεις κάθε μέρα. Με λίγα λόγια, τον εκπαιδεύσεις τι είναι αυτό που θα σου δώσει πίσω.

Το ίδιο συμβαίνει και με τις λέξεις που χρησιμοποιούμε κάθε μέρα, πως τις έχουμε συμβολίσει στο μυαλό μας και τελικά τι είναι αυτό που σου έρχεται πρώτο στο μυαλό, ως τρόπος σκέψης. Το πιο συχνό που υπάρχει είναι με το όταν ακούς τη λέξη «δίαιτα», συχνά η πρώτη μετά σκέψη είναι «στέρηση».

Η δύναμη της συνήθειας είναι τεράστια! Και σίγουρα σε ορισμένα πλαίσια είναι ένας πολύ καλός σύμμαχος.

Τι γίνεται, όμως όταν αυτά τα «προγραμματάκια» που έχεις δημιουργήσει για τη διατροφή σου (και όχι μόνο!) σε εμποδίζουν να αλλάξεις την ζωή σου προς το καλύτερο ή και να σε κρατάνε “δεμένη/ο”;

Εκεί είναι που η δύναμη της συνήθειας αποτελεί αυτο-σαμποτάζ!

Διάβασε περισσότερα: Πώς μπορεί να βοηθήσει ο Νευρογλωσσικός Προγραμματισμός (NLP) στη δίαιτα;

comfort zone

Υπάρχει ζώνη ασφάλειας (comfort zone) στη δίαιτα;

Η ζώνη ασφάλειας ή αλλιώς, όπως είναι γνωστή ως comfort zone, περιλαμβάνει όλα αυτά που κάνουμε στην ζωή μας και μας είναι ήδη γνώριμα ή οικεία. Δηλαδή, τα έχουμε ξανά κάνει.

Οτιδήποτε δηλαδή, καινούργιο, το οποίο δεν το γνωρίζω ή δεν το έχω κάνει ξανά, θεωρείται ότι βρίσκεται εκτός αυτής της ζώνης και βρίσκεται στη ζώνη εξέλιξης.

Σκέψου τώρα να σου ζητήσει κάποιος να κάνεις κάτι που δεν έχεις ξανά δοκιμάσει, ποια θα είναι η πρώτη σου αντίδραση;

Το πιο πιθανό είναι να αντισταθείς. Να νιώσεις φόβο, αμηχανία, άγχος ή και θυμό και να αρνηθείς. Φυσικά, είναι μία φυσιολογική αντίδραση που συχνά αρκετός κόσμος έχει στο άγνωστο.

Θυμήσου όμως, ότι αν πράττεις πάντα με τον ίδιο τρόπο, πάντα θα έχεις το ίδιο αποτέλεσμα.

Αν πραγματικά, όμως παραμείνεις στο φόβο, την αμηχανία και το άγχος, δηλαδή στα συνηθισμένα (ωπ! Εδώ έρχεται και ο προηγούμενος σαμποτέρ συνήθεια), τότε είμαι σίγουρη ότι θα χάσεις τα όμορφα που υπάρχουν συχνά «από την απέναντι όχθη της θάλασσας».

Συχνά, τα πιο όμορφα συναισθήματα τα βιώνουμε «έξω από τα δικά μας νερά».

Έτσι, γίνεται και στη διατροφή μας.

Ποια είναι τα πιο γνωστά παραδείγματα comfort zone στη δίαιτα;

Θυμήσου:

  • Πόσες φορές έφαγες κοτόπουλο και σαλάτα, γιατί «είσαι σε δίαιτα»;
  • Πόσες φορές γύρισες πίσω, στο παλιό πλάνο δίαιτας που «ξέρεις ότι πήγε καλά» αντί να ακολουθήσει το νέο τρόπο διατροφής που ταιριάζει στο παρόν σου;
  • Πώς το κλασσικό «χαρτί της δίαιτας» σου προσφέρει την ασφάλεια στη διαδικασία;
paradeigmata comfort zone sti diaita

Και εδώ αναρωτήσου…

  • Τι θα γινόταν, αν δεν είχες αυτό το χαρτί της δίαιτας;
  • Πώς θα συνέχιζες;

Ο φόβος είναι ένα δυνατό συναίσθημα! Και δε θα το χαρακτηρίσω θετικό ή αρνητικό, όπως συχνά ακούω. Γιατί από μόνο του μπορεί να σε κινητοποιήσει ή και να σε κρατήσει σε στασιμότητα.

Στο comfort zone, όμως βλέπουμε ότι συχνά κυριαρχεί ο φόβος για το άγνωστο που δυσκολεύει να αφήσει την ευκαιρία για δοκιμή νέων πραγμάτων, μεθόδων, εμπειριών, με συνέπεια τη στασιμότητα.

Το παρελθόν και το μέλλον ως αυτο-σαμποτάζ στη δίαιτα

Αισίως φτάσαμε στον τελευταίο – σε αυτό το άρθρο – τρόπο να σαμποτάρεις τη δίαιτα, που δεν είναι άλλος από το να ζεις στο παρελθόν και στο μέλλον και να χάνεις τον παρόν.

parelthon kai mellon sti diaita

Συχνά, τα θέματα που μας απασχολούν και εστιάζουν οι περισσότεροι άνθρωποι είναι:

  • είτε καταστάσεις που έχουν συμβεί στο παρελθόν
  • είτε καταστάσεις που θέλουμε να ζήσουμε στο μέλλον

Ας δούμε πού είναι το πρόβλημα σε αυτό.

Πώς οι καταστάσεις που έχουν συμβεί στο παρελθόν επηρεάζουν;

Στην πρώτη περίπτωση, όπου η κατάσταση αυτή έχει συμβεί στο παρελθόν, φαντάζομαι καταλαβαίνεις ότι πλέον δεν εξυπηρετεί πουθενά το να προσκολλάται κάποιος σε κάτι το οποίο, όσο και να θέλει πια, δεν πρόκειται να αλλάξει.

Για παράδειγμα, το να κατηγορεί τον εαυτό του κάποιος για αυτή την «αποτυχημένη δίαιτα» που έκανε στο παρελθόν, καταλαβαίνεις ότι δε βοηθάει κάπως.

Αυτό όμως, που πραγματικά έχει αξία να σκεφτεί κάποιος σε αυτό είναι το τι έμαθε μέσα από αυτή την εμπειρία και πως μπορεί να αξιοποιήσει όλη τη γνώση που έλαβε την επόμενη φορά.

Πώς οι καταστάσεις που θέλουμε να ζήσουμε στο μέλλον επηρεάζουν;

Στην δεύτερη περίπτωση τώρα, είναι λίγο πιο περίπλοκα τα πράγματα και είναι κάτι που συχνά παρεξηγείται στην προσωπική ανάπτυξη, ακόμα και στο πλαίσιο της διατροφής.

Για παράδειγμα, συχνά στο πλαίσιο της διατροφής γίνεται η ερώτηση «Που θέλεις να φτάσεις;/Ποιος είναι ο στόχος σου;/Τι θέλεις να πετύχεις;», ώστε να μπορεί και ο ίδιος ο άνθρωπος να έχει ένα στόχο.

Αυτό όμως, που συχνά συμβαίνει από τους περισσότερους ανθρώπους στο πλαίσιο της δίαιτας είναι ότι εστιάζουν στο στόχο (πχ επιθυμητά κιλά) και χάνουν το πιο ουσιαστικό κομμάτι της διατροφής, το σήμερα. Τους ατομικούς διατροφικούς στόχους που χρειάζεται να εντάξει από φορά σε φορά, ώστε μετά από επαναλήψεις να γίνουν συνήθεια. Και ναι, εδώ ο ρόλος της συνήθειας έχει όφελος!

Οι καθημερινοί διατροφικοί στόχοι σε φτάνουν στο αποτέλεσμα που θες.

Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν αρκετά άτομα σκέφτονται έντονα και ανησυχούν για το μέλλον, χωρίς να έχουν ξεκάθαρο που θέλουν να πάνε, χωρίς στόχους και πλάνο. Το αποτέλεσμα φυσικά, είναι να νιώθουν αγωνία, άγχος, αβεβαιότητα για το αν τελικά γίνουν οι επιθυμίες τους πραγματικότητα.

Και το πρόβλημα εδώ είναι ότι ο στόχος που έχουν θέσει δεν είναι συγκεκριμένος.

Τι χαρακτηριστικά πρέπει να έχει ο στόχος της δίαιτας;

Αυτό όμως, που πραγματικά έχει αξία να σκεφτεί κάποιος σε αυτό είναι το τι θέλει να πετύχει συγκεκριμένα. Και ο στόχος του χρειάζεται να έχει 4 κριτήρια:

  • να είναι συγκεκριμένος στόχος
  • να είναι μετρήσιμος
  • να έχει ο ίδιος την ευθύνη της δράσης αυτής
  • να είναι οικολογικός προς αυτόν και προς τους ανθρώπους γύρω του

Συμπερασματικά

Βλέπουμε, λοιπόν ότι ο στόχος που μπορεί ο καθένα μας να θέσει μπορεί να επιτευχθεί. Το πότε θα το πετύχουμε ξεκινάει και τελειώνει σε εμάς.

Και αυτό, γιατί αν και συχνά ακούω τη φράση «φοβάμαι ότι θα αποτύχω» στην πραγματικότητα, είναι όντως αυτό;

Θυμήσου ότι «δεν υπάρχει αποτυχία, παρά μόνο feedback» γι’αυτό που έκανες και το τι τελικά έχει να σου μάθει! Έτσι, λοιπόν αναρωτήσου ξανά:

Αν ήσουν σίγουρος/η ότι θα πετύχεις, τι είναι αυτό που θα έκανες;


Διάβασε σχετικά άρθρα:

Διαβάστε επίσης

close
Ξεκινήστε την αναζήτηση γράφοντας κάτι
Κλείστε Ραντεβού
Scroll To Top